Dostavbu D8 zastavila mocenská arogance

Ad: „Životy těch druhých“ (LN 16.6.)

Jistě, ekologické organizace jsou snadným terčem, když hledáme viníka zabrždění dostavby dálnice D8. Ale jsou ony tím hlavním? 

   V roce 2005 přes 6 tisíc lidí podepsalo petici za její dostavbu variantou šetrnější k přírodě i k lidem, s tunelem Kubačka. A mezi signatáři rozhodně nenajdeme jen ekologické horlivce či třeba studenty, nýbrž vedle geologů, znalých místních poměrů, také několik stavebních mistrů, stavbyvedoucího, geodeta, množství projektantů, včetně v oblasti dopravy, ekonoma výstavby dálnic, dopravního inženýra, podnikatele v autodopravě a řadu dalších, kteří rozhodně věděli, co podepisují. 

Také ovšem hodně právníků, včetně soudců. A jsou to právě soudy, které mají ve sporech kolem této dálnice poslední slovo, které dávají svými rozsudky v řadě případů ekologickým aktivistům zapravdu. Budeme si namlouvat, že soudci se mýlí, že jsou zaujatí a kdesi cosi, nebo si konečně připustíme, že se na stavbě porušovaly zákony jak na běžícím pásu? A zřejmě na politickou objednávku. Když jde o obecné dobro, nebo o to, co za dobro pokládáme, je omluvitelné doslova cokoliv? Jako by s něčím takovým tato země neměla už tolik tragických zkušeností!

 

    Všechno ale marno, ve stejném roce 2005 nejdříve krajská rada a pak i zastupitelstvo Ústeckého kraje variantu s tunelem Kubačka odmítly. Velmi se o to odmítnutí zasloužil exhejtman Jiří Šulc. Spolu s tehdejším šéfem Ředitelství silnic a dálnic Petrem Laušmanem mimo jiné argumentovali nebezpečím časového skluzu a zvýšením nákladů stavby. Pamatuji si, jak se přímo před televizními kamerami oba pánové osobně zaručili, že díky tomuto rozhodnutí krajské reprezentace bude D8 s jistotou dostavěna v roce 2008 (tedy ne až letos), zatímco při variantě s Kubačkou by se výstavba protáhla – do roku 2012. A přitom už věděli o podaných žalobách proti minimálně některým vydaným územním rozhodnutím a stavebním povolením! „Obě varianty jsou špatné a stejně porušují zákony o ochraně přírody, ale já upřednostňuji hledisko času“, vyjádřil se tehdy Šulc.

Nebýt této arogance mocných, jejich bezbřehé sebejistoty, jejich pocitu, že nemusí brát ohled ani na zákony, natož na názory nikým nevolených plebejců, mohla být dnes D8 již dostavěna. Nebo by se aspoň stavba chýlila ke zdárnému konci. Tato arogance je také pravou příčinou utrpení místních, jimž komplikuje život přebujelá doprava na staré E 55 .

 

18.06.2010 Vytisknout Vytisknout
Zpět do sekce Publicistika
(c) Šimon Lomič (simon.lomic@volny.cz)

Zvětši Zmenši