Kytičky, medvídci a železnice na zrušení

Probírám se seznamem zhruba sedmi desítek regionálních tratí, které prý rozhodně nemají být zrušeny. Tedy aspoň ne v nejbližších týdnech. Rozhořčeně se proti takovému nařčení ohradil jednou z televizí dotazovaný vládní úředník. Prý, jde o iniciativu Ministerstva dopravy, vláda o tom ještě nejednala. Ale to víte, šetřit se musí.

Tak jsem si vzpomněl na ty roztomilé, bílé plyšové medvídky („Chirac a medvídci, LN 27.8.), kteří se opuštěně potulují po chodbách ministerstva, každý se slušivou modrou kravatou a‘ 70,-Kč. Stejně drahou, jako je ta moje, zlobí se pan ministr. Nebo na květiny v této budově, zřejmě náramnou vzácnost, vždyť zálivka jediné z nich vyjde v průměru na 460,- Kč měsíčně, všechny ročně asi na tři čtvrtě milionu. Dohromady jen o málo méně, než jsou roční náklady provozování třeba tratě 034 Smržovka-Josefův Důl nebo proslavené severočeské Kozí dráhy (trať 132). Ty také jsou na seznamu těch, které jsou zřejmě méně společensky prospěšné než krabičky ministerských mentolových tic-taců a‘ 70,-Kč. Na provoz další z ostře revidovaných tratí, populární železničky číslo 149, spojující lázeňská města Karlovy Vary a Mariánské Lázně, by to, pravda, nestačilo. Ale možná by to zachránilo trať 223. Ano, milovanou Sedlčanku Sidonie Nádherné a také básníka Marii Rainera Rilka. Ale hlavně tisíců dnešních cestujících, kteří díky její existenci mají (zatím) životně důležitý přípoj do Olbramovic na pražské rychlíky. Kdyby se tedy k medvídkům a květinám ještě něco málo přihodilo.

A že by se toho asi na ministerstvu našlo. Ale určitě ještě mnohem více tam, kam odtud (či z bratrské ŘSD) putovaly peníze na financování dopravní infrastruktury. Už je to skoro hloupé, kdyby to nebylo tak vážné, znovu a znovu mluvit o prošustrovaných miliardách na nejrůznějších stavbách, navíc navzdory té drahotě mnohdy lajdácky provedených. Tak lajdácky, že se do kdejaké nedávno slavnostně zprovozněné silnice či dálnice musí lít další milióny, ne-li miliardy, aby se po nich vůbec dalo jezdit.

 

Šetřit je třeba, a tak tu legraci někdo musí zaplatit. Přinejhorším pozrušujeme dalších pár železničních tratí. Vždyť přece (jaká hanba!) máme, či spíše měli jsme, jednu z nejhustších sítí drah v Evropě. A lidi, kteří se tím dostanou do těžko řešitelných situací? Ať si koupí auto. A pokud na něj nemají, nebo pokud nejsou vzhledem ke svému věku či zdravotnímu stavu schopni či oprávněni řídit? Ti ať sedí doma na zadku.

03.09.2010 Vytisknout Vytisknout
Zpět do sekce Publicistika
(c) Šimon Lomič (simon.lomic@volny.cz)

Zvětši Zmenši