Jak zabít rychlodráhu do Kladna

Ad: „Vlaky na letiště a do Kladna budou jezdit z okraje Prahy“ (LN 12.11.)

Za dnešní situace, kdy vyjma koridorů se do železnice téměř neinvestuje, musí být člověk vděčen za každý nový projekt, který pomůže železniční dopravu zlepšit a zmodernizovat, učinit ji konkurenceschopnější, který aspoň trochu uleví čím dál nebezpečnějším a čím dál častěji kolabujícím silnicím. Ovšem je otázka, jestli nejnovější nápad ministra dopravy Dobeše a středočeského hejtmana Ratha ukončit zamýšlenou rychlodráhu z Kladna už ve Veleslavíně, skutečně takovým projektem je.

Celá trasa z Kladna až na Masaryčku měří dnes 31 kilometrů, z toho 10 kilometrů, tedy prakticky třetinu tvoří zavržená část z Veleslavína. Právě tu třetinu, kde má železnice oproti ostatním druhům dopravy nejvíc výhod. I po té „zanedbané trati“ to vlak stihne z Veleslavín do centra věčně ucpané Prahy za pouhých 25 minut! A nyní počítejme. Metro A z Dejvické jede na Václavák k Národnímu muzeu 7 minut. Z nové, vzdálenější  stanice „áčka“ na Veleslavíně to určitě nebude méně než 10 minut, spíše více. K tomu počítejme nejméně 5 minut na přestup. To už  je minimálně 15 minut. Pokud ovšem metro pojede přesně v okamžiku, kdy dorazíme n nástupiště. Pokud ne, počítejme, že se z Veleslavína do centra stejně nedostaneme dříve než za nějakých 20 minut! A co lidé, kteří Prahou pouze projíždějí a hodlají na Masaryčce přestupovat? Ti aby na Můstku přesedli z „áčka“ na „béčko“ a místo dosavadních pětadvaceti tam dorazí tak za 30-40 minut. Ani pomyslet pak nechci, co by se stalo při poruše metra. A co infarktových situací budou dnes a denně mnozí  lidé zažívat, až budou stíhat konkrétní vlakový spoj na vzdáleném Veleslavíně!

Ať už jsou nevýhody současného vlakového spojení Kladna a Prahy jakékoliv, jsou do značné míry vyváženy tím, že jde o spojení přímé, bez jakéhokoliv přestupu. Každý přestup je cestujícími vnímán jako nepříjemná komplikace, která je může od cestování tím či oním dopravním prostředkem odradit. Zvlášť když to dosud šlo bez něj.  Myslím, že za této situace ztrácí smysl i budování koridoru z Veleslavína k letišti. Proč by měl leckdy dlouhým letem utrmácený cestující, navíc třeba s množstvím zavazadel, sednout na Ruzyni do vlaku, popojet do Veleslavína a tam opět přesedat, když může z letiště jet přímým autobusem, ne-li rovnou taxíkem?

A vznikne-li na Veleslavíně (copak asi celý projekt udělá s touto tichou čtvrtí téměř venkovského charakteru?) navíc záchytné parkoviště, kdo ho vlastně bude využívat? Mimopražští ve směru od Kladna? I když budou mít k dispozici moderní rychlodráhu? Nebo pražští, aby se z centra dostali k jejímu terminálu? A proč by to dělali, kromě snad ekonomických důvodů, když už se konečně dostali z toho nejhustšího provozu na okraj Prahy? A i kdyby, nebylo by pak jeho využití přesně opačné, než k čemu mají záchytná parkoviště sloužit? Ta přece mají zamezit zbytečným jízdám individuální dopravou do center měst!

Zkrácením trasy projekt rychlodráhy úplně ztratí smysl a bude jen mrháním peněz vynaložených na její výstavbu. Dost bych se divil, kdyby to ti, kdo budou rozhodovat o jeho spolufinancování z evropských fondů, nepoznali.

PhDr. Miroslav Hudec, psycholog a celoživotní uživatel železnice

30.11.2011 Vytisknout Vytisknout
Zpět do sekce Publicistika
(c) Šimon Lomič (simon.lomic@volny.cz)

Zvětši Zmenši