A co výmoly ze solení?

Dejme tomu, že motorista v řadě případů opravdu nemá šanci na náhradu škody, poškodí-li si vůz najetím do výmolu („Za havárie kvůli výmolům vlastníci silnic neodpovídají“, Právo 23.1.). Vlastníkovi komunikace se prý bude těžko dokazovat, že něco zanedbal.

Domnívám se, že ne vždy to ale musí být tak beznadějné. Je celkem známo, a dá se v konkrétním případě odborným posudkem prokázat, že ke vzniku výtluků podstatným způsobem přispívá zimní solení komunikací. Jedině tehdy totiž může voda i za mrazu zatékat do mikrospár v asfaltu, tam zmrznout a dle známých fyzikálních zákonitostí jej trhat.

Vlastník komunikace, případně zimní údržbu provádějící firma, se samozřejmě bude bránit, že nešlo o zanedbání, nýbrž naopak o součást řádné péče. Nicméně dobrý právník, vyzbrojený navíc kvalitními znaleckými posudky, by měl značnou šanci dokázat, že mohl být zvolen i jiný, stejně účinný způsob zimní údržby, při kterém však nedochází k výše uvedeným škodám na komunikacích.
 

Stačil by jeden precedentní rozsudek, a poškození řidiči už by se nemuseli doprošovat u pojišťoven, které by tuto změnu jistě také přivítaly, neboť by ušetřily. Navíc by to mohlo vést doslova k revolučním změnám v zimní údržbě komunikací, k úpravám příslušné legislativy    a nádavkem ke snížení závažnosti následků dopravních nehod.

25.1.2010 Vytisknout Vytisknout
Zpět do sekce Publicistika
(c) Šimon Lomič (simon.lomic@volny.cz)

Zvětši Zmenši