Autobusy ČD? Jen tam, kam nevedou koleje.

Ad: „České dráhy budou jezdit i po silnicích“ (LN 18.3.)
Vítám nápad Českých drah provozovat i autobusovou dopravu. Ovšem jen tam, kam nevedou koleje. Kolejová doprava je energeticky výrazně méně náročná, uvádí se že asi pětkrát.
Mimochodem, právě proto se primitivní koleje používaly už ve středověkých dolech. A pak také by nebylo dobré zahlcovat dalšími vozidly již tak přecpané silnice, když stejná místa spojuje málo využívaná železnice.
Přitom zrušení i zdánlivě málo významné regionální železnice se může podílet na úpadku celého přilehlého regionu. Konkrétním příkladem budiž třeba Cvikovsko v Libereckém kraji. Na dráze Svor-Jablonné v Podještědí, která městem procházela, byl veřejný provoz zastaven právě před 35 roky. Od té doby v dříve výslovně průmyslovém Cvikově postupně končil jeden podnik za druhým, zejména potom, když v roce 1986 přestala fungovat i poslední část dráhy, provozovaná jako průmyslová vlečka. Úpadek před několika roky završilo zrušení jediné tamní střední školy, textilního učiliště. Cvikov patří dlouhodobě k místům s největší nezaměstnaností v okrese, což je velmi nápadné ve srovnání s již zmíněným, pár kilometrů vzdáleným Jablonným v Podještědí, městem srovnatelné velikosti, které ale má to štěstí, že jím železnice prochází.
