Šancí je moderní železnice

Ad: „Aerolinkám dochází trpělivost“ (LN 19.4.)

Kolaps leteckého provozu nad Evropou (a vlastně ve větší části světa) v důsledku jevu na pohled tak odtažitého, následkem výbuchu islandské sopky, opět ukázal, jak chybí moderní alternativa k letecké dopravě. Tedy alespoň u nás. Francouzi mají TGV, Japonci Šinkansen,dokonce i Číňani postupně otevírají jednu vysokorychlostní železnici za druhou. Inspiroval se tím i americký prezident Barack Obama. I sám Václav Klaus, který se vydal na státní pohřeb do Polska vlakem, pronesl na adresu železniční dopravy několik lichotivých slov. 

Díky za ně, ale rozhodně by nemělo zůstat jen u nich. Jak ukazují přeplněná nádraží v těchto dnech, zájem o železnici jako o alternativu by byl. Jenže. Letos šlo u nás do budování dopravní infrastruktury 96 miliard korun, vůbec nejvíc peněz v historii. Přesto, že všechny ostatní rezorty byly nuceny kvůli hospodářské krizi své výdaje snížit. Bohužel, dvě třetiny z této částky šly do budování silnic, jen třetina zbyla na ostatní dopravní infrastrukturu, včetně železnice. 

Myslím, že je čas, a nejen kvůli poťouchlé sopce, železniční dopravu rehabilitovat, rychleji modernizovat železniční síť, přestat ji znehodnocovat rušením regionálních tratí, a urychleně začít s výstavbou tratí vysokorychlostních, které by nám v případě dalších problémů s leteckou dopravou umožnily i rychlé a komfortní spojení s okolní světem.

26.4.2010 Vytisknout Vytisknout
Zpět do sekce Publicistika
(c) Šimon Lomič (simon.lomic@volny.cz)

Zvětši Zmenši