Vlakem do Prahy za hodinu

Dnes může leckomu ten titulek znít jako čirá science fiction. Třeba tomu, kdo trochu sleduje nekonečný seriál snah o zlepšení vlakové dostupnosti krajského města z Prahy. Přitom za několik let se může vše radikálně změnit, a týká se to především Českolipska.

Začátkem letošního roku se český a saský premiér shodli, že jednou ze společných dopravních priorit je rychlé železniční spojení Prahy a Drážďan, kde se mimo jiné bude možno napojit na evropský systém vysokorychlostních tratí. Cesta z Drážďan do Prahy by se měla z dnešních více než dvou hodin zkrátit na 52 minut, z Ústí nad Labem dokonce na 26 minut. Trasa vysokorychlostní železnice by měla vést od Ústí po pravém břehu Labe šestnácti či sedmnáctikilometrovým tunelem, z něj vycházet v Litoměřicích, dál pokračovat k Terezínu a pak souběžně s dálnicí D8 do Prahy, přes Vysočany na Hlavní nádraží.

A právě v Litoměřicích by cestující od České Lípy mohli přestupovat na rychlé vlaky do hlavního města. Je k tomu ovšem třeba zrychlit i spojení z České Lípy do Litoměřic, tedy modernizovat trať 087. Částečně k tomu již dochází. Radikální rekonstrukcí prošlo loni litoměřické Horní nádraží, doslova v přímém přenosu můžeme sledovat největší modernizaci hlavního nádraží v České Lípě od doby jeho vzniku, před několika roky byl vyměněn most u Zahrádek.

Stále však cesta vlakem do Litoměřic trvá 65 minut. I tak by se po vybudování zmíněné vysokorychlostní železnice dalo dojet na Hlavní nádraží do Prahy zhruba za 100 minut. Při modernizaci trati, jejíž studie je již několik let hotova, by se ale jízdní doba dala zkrátit pod 40 minut a v Praze bychom byli i s přestupem v Litoměřicích za hodinku.

Modernizaci litoměřické trati se nám podařilo zakotvit i do některých závazných krajských dokumentů, jako je například „Program rozvoje Libereckého kraje na období 2014-2020“, takže se s ní počítá. Je jen třeba, aby se příliš dlouho neotálelo.

Držme si v tom palce, ale požadujme také na politicích z našeho kraje, na poslancích, senátorech, aby se za modernizaci zasadili. Kraj sice nebude investorem, ale může mít významné slovo v tom, které regionální investici dá stát přednost. A potřeba rychlého spojení na Prahu je na Českolipsku opravdu akutní.

10.10.2016 Vytisknout Vytisknout
Zpět do sekce Publicistika
(c) Šimon Lomič (simon.lomic@volny.cz)

Zvětši Zmenši