Méně vlaků, více mrtvých na silnicích

Jsem rád, když České dráhy tak neprozíravě pohrdly řadou regionálních drah, že se o ně přihlásily soukromé dopravní společnosti („Zrušené lokálky: šance soukromníků“, LN 17.9.). 300 miliónů, které se rušením tratí má ušetřit, je sice hodně pro jednotlivce, ale naprostý pakatel ve srovnání s jinými veřejnými výdaji.


Jediný kilometr dálnice stojí kolem 200 miliónů, stejnou částku má stát například přestavba stadionu plzeňské Viktorie. 

Je jasné, že doprava ze zrušených tratí se přelije na již tak přetížené silnice. Co se ušetří na železnicích, to spolknou zvýšené náklady na opravy těchto silnic. A kdyby jen peníze. Ony ty silnice spolknou také další lidské životy. Omezování veřejné dopravy na ně vyhání i lidi, kteří nemají dokonce ani zdravotní předpoklady k řízení. Stále více jich tak umírá za volantem nejen v důsledku dopravních nehod, ale ještě před nimi. Zcela nedávno tak havarovalo na hradecké D11 nákladní auto poté, co jeho řidič zkolaboval, a jen náhodou s sebou do nebytí nevzal ty, kteří tudy ke své smůle právě také projížděli. Jiní takové štěstí mít nemusí. Před časem zapřičinil infarkt řidiče čelní střet vozidel a smrt několika lidí na silnici mezi Českou Lípou a Novým Borem. Pomalu již není dne bez zpráv podobného typu.

Brněnské Centrum dopravního výzkumu před několika roky spočítalo, že jeden mrtvý na silnici nás vyjde na celospolečenských nákladech na 9 miliónů korun, dnes již to klidně může být deset i více. Ročně na českých silnicích stále umírá kolem tisíce lidí, když vezmeme v úvahu i ty, kteří zemřou na následky zranění později a kteří ve statistikách figurují jen jako zranění. Jen to už je dohromady částka 9-10 miliard korun. A co hmotné škody? Kolik dalších miliard představují ty? A jak vyčíslit nevyčíslitelné, třeba utrpení pozůstalých?

První zkušenosti se soukromými dopravci na železnici se zdají být dobré, sám jsem zažil třeba letní provoz společnosti RegioJet na proslavené Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Moderní, komfortní motorová jednotka Siemens Desiro přilákala doslova tisíce zájemců, a leckdo už skoro uvěřil, že se na dráhu vrací pravidelný provoz. Bohužel, trať 132 je na seznamu těch, co mají být zrušeny …

Nový autor 21.09.2010