Raději si připlatím za rohlík

Divím se, že autodopravcům na to strašení zdražováním rohlíků ještě někdo skočí („Biti budou hlavně pekaři a řezníci“, LN 22.4.). Vždyť se zdražuje neustále, třeba o těch rohlících se mluvilo nedávno v souvislosti s cenami obilí. A většinou se zdražuje tak nenápadně, že si toho jeden všimne až při placení. Bodejť taky, který obchodník by si dopředu odháněl zákazníky hlasitým vytrubováním, jak si přirazí na ceně?


Zjevně tedy nejde o dobro zákazníka, co tu dopravci hájí, ale o dobro jejich. Náležitě mediálně zmasírovaného se jej beze všech skrupulí pokoušejí využít jako kanonenfutr při ostřelování státní správy. Je to sprosťárna na druhou. Pokud totiž bude tahle palba účinná, pokud se mýto na silnicích nižších tříd nezavede, zákazník jako daňový poplatník zaplatí to, co se původně mělo vybrat od dopravců.

 

Za flagrantní příklad může posloužit třeba řadu let připravovaná přeložka silnice I/9 mezi Novým Borem a Českou Lípou. Ano, ta, stavbu jejíhož  jednoho konce, mimoúrovňové křižovatky Sosnová, exministr Bárta kvůli šetření nejdřív zastavil, a pak zase povolil dokončit. Již před časem přijalo krajské zastupitelstvo usnesení, že po vybudování přeložky se současná trasa stane silnicí druhé třídy. Problém je v tom, že přeložka bude o několik kilometrů delší, a navíc u staré trasy na severním okraji města ve směru od Nového Boru je soustředěna většina obřích nákupních center, která  na sebe váží převážnou část dopravní zátěže. Snad se i najde někdo takový, kdo si po přeložce poctivě zajede dva, tři kilometry. Jižně od města se na mimoúrovňové křižovatce otočí, najede na starou silnici a po ní se bude ty dva, tři kilometry vracet zpět na severní předměstí, aby tam nakoupil nebo dovezl nové zboží. Ale kolik takových bude? A že by to u nás v Čechách vyřešil zákaz vjezdu, to si snad nemyslí ani ti, kdo to navrhují jako alternativu k mýtnému.

 

Zmíněná přeložka a řada dalších se teprve bude stavět. Třeba v Náchodě za tu svou už zase demonstrovali, a třeba si ji nakonec i vydemonstrují. Budou-li peníze. A kolik už máme  hotových, za desítky či spíše za stovky miliard postavených dálnic, rychlostních silnic, přeložek a obchvatů? A které z nich se kvůli šetření na mýtu neobjíždějí? A kolik dalších miliard stále dokola pumpujeme do oprav „dvojek“ a dalších vedlejších silnic, stále dokola drcených desítky tun těžkými kamiony, pro které ty cesty rozhodně nebyly konstruovány?  I tyhle opravy půjdou z naší kapsy, pokud je v ceně mýta nezaplatí ti, kdo škody působí.

 

Nevím, jak kdo, ale já si raději připlatím za ten rohlík.

Nový autor 1.5.2011