Slušnost bývala i v podnikání více než zisk

V podnikání se za našich časů snad ještě více než kde jinde věří omleté frázi, že peníze jsou až na prvním místě. Vždyť i oficiálně je podnikání činností prováděnou za účelem dosažení zisku.

 


Argument, že je ale třeba při takové činnosti dbát alespoň na základní pravidla slušnosti, by asi vzbudil shovívavý úsměv. Zisk je dnes uctíván div ne jako božstvo, a upřednostňování jiných hodnot samotným podnikatelem pokládáno za čiré bláznovství.

Jako z jiného světa proto působí vývěska, kterou si v podniku kdysi umístil majitel pražské kavárny „Arco.“ Dovoluje si na svých zákaznících požadovat slušnost a vychovanost. Dokonce výslovně odmítá hosty, kteří tyto požadavky nechtějí dodržovat.

Ale možná větší div je, že repliku cedulky se nebál vyvěsit současný majitel „kafírny“ v areálu zámečku a muzea v Roztokách u Prahy. Možná si to dovolil jen proto, že lidé se zájmem o kulturu nemají problém ani s kulturním chováním. A že by asi váhal, kdyby provozoval fotbalovou hospodu, podnikatelský klub nebo zařízení, kde se schází postpubertální mládež.

Přece jen bych však raději věřil, že se konečně začíná blýskat na lepší časy a že se třeba pomalu, pomaličku začínáme i v tom podnikání vracet ke klasickým , věky prověřeným hodnotám.

Nový autor 9.1.2009