Kraje se nedokáží domluvit, vlaků na Jedlovou hodně ubude

Tolik vlaků jako na fotografii už asi na nádraží v Jedlové nepotkáme. Návrh jízdního řádu Českých drah na období 2016 – 2017 řadu spojů do téhle stanice ruší.  Čtyři, které dosud jezdí ve směru od Bakova až na Jedlovou, budou končit už ve Svoru, pět dalších, které vyjíždějí z Jedlové, bude začínat také ve Svoru.


Ing. Blažek, jednatel společnosti KORID, která má v Libereckém kraji na starosti organizaci veřejné dopravy, to vysvětluje sporem s Ústeckým krajem. Ten prý bez dohody s Libereckým naplánoval takové změny ve spojích na trati z Benešova na Jedlovou, že vlakům od České Lípy budou chybět přípoje ve směru na Krásnou Lípu a Rumburk a opačně i z tohoto směru. A protože prý není ekonomické, aby soupravy od České Lípy hodinu či dvě na přípoj na Jedlové čekaly, ani tam nepojedou.

Prakticky jedinou možností, jak se na Jedlovou a dál dostat, budou tedy rychlíky. Jenže rychlíky nestaví na zastávce Nová Huť v Lužických horách, v Chřibské, na zastávce Krásná Lípa Město a jen některé ve Skalici.

Přitom Lužické hory a také České Švýcarsko jsou zázemím denní rekreace a turistiky pro tisíce lidí z Českolipska a Novoborska. Z Rybniště a Krásné Lípy navíc jezdí do Českého Švýcarska sezónní autobusy, k nimž se od příštího roku budou Českolipáci i Novoboráci jen obtížně dostávat – o mimoborských a mimolipských raději nemluvím. Anebo holt budou muset jet osobním autem, což jde absurdně přímo proti oficiální politice podpory bezpečnější a ekologičtější veřejné dopravy.

Ale vlakem se nejezdí jen na výlet, lidé ho používají i k cestám do práce, do škol, za kulturními a sportovními akcemi, na návštěvy, prostě k běžnému cestování. A výhodou železnice je možnost přestupu z vlaku na vlak. Právě proto jsou za normálních okolností spoje vedeny z přestupních uzlů, k nimž patří i Jedlová, odkud se jinak než vlakem ani dostat nedá. Nebo dá, pěšky, třeba za tmy a deště, nebo v zimě závějemi. Ovšem to už jsme ve zcela jiné době než na začátku 21. století.

Opět se ukazuje, jak nešťastné bylo rozhodnutí kohosi rozparcelovat železnici mezi jednotlivé kraje a předpokládat, že ty se přece rozumně mezi sebou domluví, že neudělají nic, co by poškodilo cestující. Klidně udělají, jak patrno na tomhle případu. Co jim je do nějakých cestujících?

Nový autor 6.9.2016