Železnice opět ošizena

Vláda kvůli krizi šetří, možná sáhne i na důchody a sociální výdaje všeho druhu, včetně třeba plateb na zdravotní pojištění dětí.


Minimálně nedojde k jejich valorizaci. Dobrá, člověk by se smířil, když je tedy tak zle. Ale pak nechť se uskrovní opravdu všichni. Proč za těchto okolností zrovna Státní fond dopravní infrastruktury nejen nepostihlo žádné krácení, ale má dostat dokonce o 13 miliard více než v letošním roce, celkem 96 miliard korun?

A když už je vynaložena tak velká částka na dopravní stavby, proč většina z toho (62 miliard) na silnice? I Evropská unie, z jejíž kapsy jde na tuhle hostinu podstatná částka 36 miliard, přece trvale doporučuje podporovat především ekologičtější železniční dopravu. Což ovšem nepůjde bez modernizace celé železniční sítě, nejen evropsky důležitých koridorů.

Konkrétní příklad. V současné době je na zakázku Ministerstva dopravy zpracovávána studie modernizace regionálních železničních tratí. Mezi nimi také tratě 087 Česká Lípa – Lovosice. Propočty ukazují, že po modernizaci a zrychlením přístupu na koridor by tato trať umožnila spojení významného čytřicetitisícového města s Prahou za dobu srovnatelnou s autobusem, a to ne na její okraj, ale přímo do centra. Navíc s daleko větším komfortem. Kromě toho třeba jen částečný přesun osobní dopravy na koleje by i bez dalších investic významně ulevil přeplněným silnicím a obcím kolem nich. Každá koruna vložená do modernizace železnic tak evidentně dokáže pomoci i silniční dopravě, ale opačně to neplatí.

Bohužel, také pro nedostatek finančních prostředků (!) je modernizace této, a zdaleka nejen této tratě v nedohlednu.

Nový autor 22.9.2009