Miroslav Hudec
Senát 2008

Bez železnic by silnice zkolabovaly

Výsledek televizního průzkumu („71% chce lepší silnice“, liberecká rubrika MF Dnes 26.2.) mě nepřekvapil. Procento těch, kdo si přejí rozvoj silnic na úkor železnice, zhruba odpovídá procentu těch, kdo vlastní osobní auto. Asi by bylo divné, kdyby se vyjádřili jinak.


Ale ne o všem se dá hlasovat. Jak by asi dopadlo hlasování, kdybychom se zeptali, zda si lidé přejí platit daně? Nebo zda chtějí obnovení trestu smrti? Nebo dětí, jestli si přejí chodit do školy?

 

  Navíc jen málokdo se v podobných průzkumech rozhoduje po důkladném zvážení všech pro a proti. Obvykle na to ani nemá čas. Někdo ho zastaví na ulici, zavolá mu telefonem, náhodou při surfování po internetu narazí na nějakou anketu. Řekne většinou první, co ho napadne. 

Vždyť při zralé úvaze i zapřisáhlý řidič musí rozvoj železnic podpořit, a to i nové trasy, včetně rychlostních, které se budují všude ve vyspělém světě. Moderní dráha přitáhne více cestujících, což pomůže uvolnit dnes stále více ucpané silnice. Provoz na nich bude plynulejší, řidiči méně nervózní, což zase znamená méně dopravních nehod, méně mrtvých a zraněných, ale i méně škod materiálních, následně úspory na pojistném. Menší frekvence silničního provozu může navíc uspořit desítky a stovky miliónů korun vynakládaných na stále dokola opravované a přece stále rozbité povrchy vozovek. 

Železnice a silnice mají v dopravním systému obdobnou funkci jako u člověka nohy. Po jedné se chodí velmi těžko. Riskujeme, že neudržíme rovnováhu a natlučeme si nos.

Nový autor 4.3.2010 Vytisknout Vytisknout
Nadpis:
Autor:
Číslo aktuálního měsíce: Ošetření proti spamu
Text:
Zpět na seznam článků
© Miroslav Hudec

Zvětši Zmenši