Miroslav Hudec
Senát 2008

Kdo vyžene kamióny? Železnice

Když se dva perou, třetí se směje. Když se dohadují obce v údolí Ploučnice s obcemi na Novoborsku, kudy (ne)mají jezdit kamióny, jen tím zbytečně ulehčují práci těm, kteří by to správně měli řešit a neřeší. 


Nemá smysl hledat krkolomná řešení, nemá smysl básnit o stavbách nových silnic za desítky miliard. Ty peníze za prvé teď nikdo nedá, protože  je nemá. Za druhé, i kdyby je dal, nepostaví se nová silnice dříve než za nějakých 10-20 let, a do té doby se lidi z přebujelé kamionové dopravy nejspíš zblázní. No a za třetí, ty nové silnice se stejně nemohou lidským sídlům zcela vyhnout, protože česká krajina je docela hustě osídlená, dokonce čím dál hustěji, neboť dnes se v každém městě, v každé vesnici či osadě dost intenzívně staví, a stavby se rozlézají daleko do okolní krajiny. Takže všechny ty vynaložené miliardy nakonec povedou jen k tomu, že kamióny budou obtěžovat zas jiná sídla a jiné lidi.

 

Přitom existuje řešení daleko levnější a také rychlejší. Odedávna těžké nákladní dopravě sloužily železnice. Dokonce dříve než dopravě osob. Bývalo tomu tak i u nás. Jenomže poté byly podmínky pro dopravu nákladů po silnicích a na železnici (včetně různých poplatků)  nastaveny tak nápadně nevýhodně pro vlakovou dopravu, až  je to podezřelé. Holt lobby kamionových dopravců je mocná, brání si svoje a na problémy, které tím způsobuje druhým,  se neohlíží. A neváhá sahat i k nátlakovým akcím (viz hrozby blokováním silnic v nedávných létech), pokud by vláda chtěla jakýmkoliv způsobem kamionovou dopravu rozumně regulovat a aspoň ty nejkřiklavější nespravedlnosti napravit. 

 

Ovšem zapojením se obcí do tohoto zápasu nastává přece jen trochu jiná situace. Ty by mohly tvořit silnou protiváhu kamionové lobby a vyvinout účinný tlak na vládu, zvlášť pokud zdejší  iniciativa nezůstane osamocena. Budou-li stanoveny spravedlivější podmínky pro nákladní železniční dopravu (včetně finančních), můžeme se v řádu měsíců nebo několika málo let dočkat toho, že sami dopravci začnou železnice více využívat, protože se jim to vyplatí. A kamionová doprava následně žádoucím způsobem zřídne. Technicky to problém rozhodně není, moderní kombinovaná doprava s přepravou zboží v kontejnerech nebo i celých kamionů existuje a existovala i u nás, třeba systém RoLa. Mimochodem, v České Lípě bylo před léty postaveno kontejnerové překladiště, a to stále existuje, byť teď slouží jiným účelům. Ale při dobré vůli by jistě nebyl problém vrátit mu původní funkci.

 

Spojenci obcí v tlaku na vládu mohou být i krajské samosprávy. Vládnoucí koalice Libereckého kraje nakonec podporou železniční dopravy bude jen plnit svůj program. Ostatně už v roce 2006 vznikla právě na Českolipsku celostátní petice „Kamiony na koleje!“, která reagovala na problémy s  kamionovou dopravou, neúnosně narůstající po našem vstupu do Evropské unie v roce 2004. Tu petici tehdy podepsaly tisíce lidí, ale bůhví, kde nakonec skončila.

 

Nebylo by špatné, kdyby se aspoň k 10. výročí našeho členství v Evropské unii tenhle kamionový problém začal konečně se vší vážností řešit.

 

PhDr. Miroslav Hudec, zastupitel Libereckého kraje a České Lípy

Nový autor 28.3.2013 Vytisknout Vytisknout
Nadpis:
Autor:
Číslo aktuálního měsíce: Ošetření proti spamu
Text:
Zpět na seznam článků
© Miroslav Hudec

Zvětši Zmenši