Miroslav Hudec
Senát 2008

Kraje se nedokáží domluvit, vlaků na Jedlovou hodně ubude

Tolik vlaků jako na fotografii už asi na nádraží v Jedlové nepotkáme. Návrh jízdního řádu Českých drah na období 2016 – 2017 řadu spojů do téhle stanice ruší.  Čtyři, které dosud jezdí ve směru od Bakova až na Jedlovou, budou končit už ve Svoru, pět dalších, které vyjíždějí z Jedlové, bude začínat také ve Svoru.


Ing. Blažek, jednatel společnosti KORID, která má v Libereckém kraji na starosti organizaci veřejné dopravy, to vysvětluje sporem s Ústeckým krajem. Ten prý bez dohody s Libereckým naplánoval takové změny ve spojích na trati z Benešova na Jedlovou, že vlakům od České Lípy budou chybět přípoje ve směru na Krásnou Lípu a Rumburk a opačně i z tohoto směru. A protože prý není ekonomické, aby soupravy od České Lípy hodinu či dvě na přípoj na Jedlové čekaly, ani tam nepojedou.

Prakticky jedinou možností, jak se na Jedlovou a dál dostat, budou tedy rychlíky. Jenže rychlíky nestaví na zastávce Nová Huť v Lužických horách, v Chřibské, na zastávce Krásná Lípa Město a jen některé ve Skalici.

Přitom Lužické hory a také České Švýcarsko jsou zázemím denní rekreace a turistiky pro tisíce lidí z Českolipska a Novoborska. Z Rybniště a Krásné Lípy navíc jezdí do Českého Švýcarska sezónní autobusy, k nimž se od příštího roku budou Českolipáci i Novoboráci jen obtížně dostávat – o mimoborských a mimolipských raději nemluvím. Anebo holt budou muset jet osobním autem, což jde absurdně přímo proti oficiální politice podpory bezpečnější a ekologičtější veřejné dopravy.

Ale vlakem se nejezdí jen na výlet, lidé ho používají i k cestám do práce, do škol, za kulturními a sportovními akcemi, na návštěvy, prostě k běžnému cestování. A výhodou železnice je možnost přestupu z vlaku na vlak. Právě proto jsou za normálních okolností spoje vedeny z přestupních uzlů, k nimž patří i Jedlová, odkud se jinak než vlakem ani dostat nedá. Nebo dá, pěšky, třeba za tmy a deště, nebo v zimě závějemi. Ovšem to už jsme ve zcela jiné době než na začátku 21. století.

Opět se ukazuje, jak nešťastné bylo rozhodnutí kohosi rozparcelovat železnici mezi jednotlivé kraje a předpokládat, že ty se přece rozumně mezi sebou domluví, že neudělají nic, co by poškodilo cestující. Klidně udělají, jak patrno na tomhle případu. Co jim je do nějakých cestujících?

Nový autor 6.9.2016 Vytisknout Vytisknout
Nadpis:
Autor:
Číslo aktuálního měsíce: Ošetření proti spamu
Text:
Zpět na seznam článků
© Miroslav Hudec

Zvětši Zmenši