Miroslav Hudec
Senát 2008

Autobusy ČD? Jen tam, kam nevedou koleje.

Ad: „České dráhy budou jezdit i po silnicích“ (LN 18.3.)

Vítám nápad Českých drah provozovat i autobusovou dopravu. Ovšem jen tam, kam nevedou koleje. Kolejová doprava je energeticky výrazně méně náročná, uvádí se že asi pětkrát.


Mimochodem, právě proto se primitivní koleje používaly už ve středověkých dolech. A pak také by nebylo dobré zahlcovat dalšími vozidly již tak přecpané silnice, když stejná místa spojuje málo využívaná železnice.

 V takovém případě spíše než konkurovat samy sobě by měly dráhy usilovat o modernizaci příslušných regionálních tratí, aby doprava na nich byla rychlejší, komfortnější a pro cestující přitažlivější. Vždyť kdejaká okresní silnice byla od doby svého vzniku mnohokrát upravována, přestavována, modernizována, avšak trasy a technické parametry regionálních železnic většinou zůstávají prakticky stejné jako v době výstavby. Je to podivný a racionálně těžko vysvětlitelný kontrast, a těžko se ubránit podezření, že jde o úmyslné zanedbávání, aby pak zchátralost bylo možno využít jako argument ke zrušení trati.

Přitom zrušení i zdánlivě málo významné regionální železnice se může podílet na úpadku celého přilehlého regionu. Konkrétním příkladem budiž třeba Cvikovsko v Libereckém kraji. Na dráze Svor-Jablonné v Podještědí, která městem procházela, byl veřejný provoz zastaven právě před 35 roky. Od té doby v dříve výslovně průmyslovém Cvikově postupně končil jeden podnik za druhým, zejména potom, když v roce 1986 přestala fungovat i poslední část dráhy, provozovaná jako průmyslová vlečka. Úpadek před několika roky završilo zrušení jediné tamní střední školy, textilního učiliště. Cvikov patří dlouhodobě k místům s největší nezaměstnaností v okrese, což je velmi nápadné ve srovnání s již zmíněným, pár kilometrů vzdáleným Jablonným v Podještědí, městem srovnatelné velikosti, které ale má to štěstí, že jím železnice prochází.

Nový autor 24.3.2009 Vytisknout Vytisknout
Nadpis:
Autor:
Číslo aktuálního měsíce: Ošetření proti spamu
Text:
Zpět na seznam článků
© Miroslav Hudec

Zvětši Zmenši