Miroslav Hudec
Senát 2008

Nádraží by se zavírat nemusela

Jako víceméně pravidelného zákazníka Českých drah i mě mrzí čím dál častější uzavírání nádražních budov.


A nemohu souhlasit s jejich vysvětlením (Právo 12.8., „Vlakové čekárny jsou hlavně zavřené“), že se s tím nedá nic dělat, že je to celoevropský trend, že to souvisí s modernizací tratí, že je tak nutno nádraží chránit před vandaly, že to pomáhá snižovat náklady, či dokonce, že to souvisí s úbytkem cestujících.

Je to strašně pasivní přístup, drahám by slušelo trochu více podnikavosti a dobrých nápadů. Když se u nás rekonstruovalo nádraží, k čemuž určitou částkou přispělo i město, marně jsem přemlouval místní drážní činitele, ať toho využijí, a v poměrně velkých prostorách pro cestující vybudují alespoň malý krámek s občerstvením a základními potravinami. Řada lidí se vrací z odpoledních směn, pozdě večer z víkendů, neměli čas si nakoupit, tady by si mohli obstarat to nejnutnější, mléko, pečivo. Obchůdek u každé benzínové pumpy je dnes samozřejmost, a přitáhne i spoustu zákazníků-nemotoristů. Není důvod, proč by to obdobně nemohlo fungovat na železnici.

Existuje program modernizace velkých nádraží, který realizuje firma Grandi stazioni. Proč by něco podobného nešlo vymyslet pro všechna nádraží a nádražíčka, nebo aspoň pro většinu? V nedávné době například byla modernizována trať 080 z České Lípy do Bakova nad Jizerou. To je chvályhodné. Jenže to má i negativní důsledky, z nejednoho nádraží odešel personál, budovy osiřely, začínají chátrat. Přitom trať prochází turisticky velmi atraktivní oblastí Máchova kraje. Při troše nápaditosti by se každé takové nádražíčko mohlo stát informačním centrem, mohl by tam být vedle čekárny pro cestující prodej drobného občerstvení, suvenýrů, turistická noclehárna, úschovna a půjčovna kol, lyží a dalších sportovních potřeb a mnoho dalšího. Nebylo by je nutno zavírat, uživila by se, bylo by na platy zaměstnanců i na údržbu budov.

A hlavně, přibyly by důvody, proč takové nádraží navštívit a proč místo autem jet vlakem. Přibylo by cestujících. Což je snad prvořadým  zájmem Českých drah či případných dalších železničních dopravců, ale i zájmem veřejným – stačí se podívat na přecpané a čím dál častěji kolabující silnice, které nutně potřebují odlehčit. A jak jinak než fungující, moderní vlakovou dopravou, včetně kvalitního nádražního servisu na úrovni doby?

 

Nový autor 16.8.2009 Vytisknout Vytisknout
Nadpis:
Autor:
Číslo aktuálního měsíce: Ošetření proti spamu
Text:
Zpět na seznam článků
© Miroslav Hudec

Zvětši Zmenši