Miroslav Hudec
Senát 2008

Živit některé silnice nemá smysl

Co je to za hloupý vtip, řekne si asi leckdo z čtenářů po přečtení titulku. Ano, absurdní výrok. Ale kupodivu tuto absurditu nijak nepociťuje Roman Lenner ze společnosti Valbek (v rozhovoru pro libereckou regionální rubriku MF Dnes 1.2.). Protože nemluví o silnici, ale o železnici.


A vrší jednu absurditu za druhou. Železnice je prý pro spoustu lidí jen drahá hračka. Zřejmě už dlouho necestoval veřejnou dopravou. Jinak by věděl, že nebýt vlaků, byly by například o víkendu celé regiony nedostupné, protože autobusy nejezdí, a auto stále ještě nemá asi třetina domácností. A mít už nebude, ať z důvodů ekonomických, zdravotních nebo třeba kvůli vysokému věku jejich členů. Jako by už tak dost lidí ze zdravotních důvodů nekolabovalo za volantem a nebralo s sebou na onen svět nic netušící spolu nebo protijezdce.

Prý, leckde by se (místo vlaků) vyplatily taxíky. Za sto korun na kilometr? Nebo ještě dráž? Tento bonmot (ale on to nebyl dobrý výrok ani tehdy) řekla jedna významná osobnost asi před dvaceti roky, a leckdo to pak po ní módně opakoval. Ale že by tohle někomu strašilo v hlavě ještě po takové době, to bych tedy nečekal.

Pokud jde o přepravní náklady, divím se, že technik zabývající se dopravou neví, že železniční doprava byla vždy dotována, už od dob Rakousko-Uherska, za 1.republiky například z výnosu tabákového monopolu. Naši předkové byli moudří. Věděli, že se to vyplatí.

A jako dopravní projektant by mohl vědě i to, že na většině silnic včetně těch nejzapadlejších okresek, když už neprošly celkovou modernizací, nezměnila se jejich trasa, se aspoň narovnávaly zatáčky, upravovala se příliš velká převýšení, rozšiřovaly se vozovky. Železniční tratě však sto let zůstaly stejné jako v době, kdy se stavěly. Trochu se to začalo měnit až po tom, když k nám začaly proudit peníze z Evropské unie.

A když je konečně naděje, že by železnice jako celek mohla opět být konkurenceschopná, přitažlivější pro cestující veřejnost, že by mohla ulehčit věčně ucpaným, čím dál častěji kolabujícím a nebezpečným silnicím, začne zase někdo mluvit o rušení tratí.

Komu asi takové řeči slouží?

Nový autor 3.2.2010 Vytisknout Vytisknout
Nadpis:
Autor:
Číslo aktuálního měsíce: Ošetření proti spamu
Text:
Zpět na seznam článků
© Miroslav Hudec

Zvětši Zmenši