Nejen řidiče kamionů kosí infarkt

Ad: „Kamiony na řetěz“ (LN 17.9.)

   Vím o ještě děsivějším automobilovém neštěstí, (spolu)způsobeném zdravotním stavem šoféra, než je to popisované na D1. Řidič osobního auta v důsledku náhlého kolapsu (velmi pravděpodobně rovněž infarktu) vjel do protisměru, a výsledkem byl masakr se čtyřmi mrtvými.

 


A to je jen jeden příklad za mnohé. Znepokojivě přibývá lidí s psychickými problémy, kteří si záměrnou srážku na silnici zvolí jako způsob sebevraždy. Opět s sebou často vezmou do nebytí další, zcela nevinné. A již delší dobu mám podezření, že některé, zdánlivě naprosto nepochopitelné smrtelné nehody na železničních přejezdech, jsou ve skutečnosti rovněž cílenými sebevraždami.

 

    Když si lámeme hlavu nad příčinami vysoké nehodovosti na českých silnicích, nad malým účinkem sankcí včetně bodového systému, jako bychom úplně zapomněli na docela obyčejné hranice lidských možností. Vím o řidičích, kteří by vzhledem ke svému věku nebo zdravotnímu stavu nikdy za volant nesedli, kdyby měli k dispozici vyhovující systém moderní a spolehlivé veřejné dopravy, včetně železniční. Tu my však raději takzvaně utlumujeme, protože o ni údajně klesá zájem. Bodejť by neklesal. Zkusme prodat zasmrádlé, zkažené maso! A taky pak můžeme tvrdit, že lidi vlastně maso nechtějí.

 

    Když porovnáváme se sousedními zeměmi statistiky dopravních nehod a jejich následků, měli bychom porovnat také kvalitu veřejné dopravy. Možná bychom se pak méně divili.        A méně šetřili na nepravém místě. Co třeba říci na údaj Mezinárodní unie železnic (podle zpráv z médií), že v ČR jde na jde na 1 kilometr jízdy vlaku z veřejných peněz 63 korun, což je o polovinu méně než v  Maďarsku, Rakousku a dokonce i na Slovensku? O 235 korunách za vlakokilometr v SRN si můžeme nechat jen zdát. Když uvážíme, že nás podle výpočtů brněnského Centra dopravního výzkumu jeden mrtvý na silnici přijde na 9 milionů korun (pokud vůbec lze lidské životy a hoře pozůstalých přepočítávat na peníze), pak je to ročně při tisíci mrtvých devět miliard.

 

   Nebylo by ekonomičtější, ale hlavně lidštější, kdyby se ty peníze investovaly do zkvalitnění veřejné dopravy, do modernizace železniční sítě, jedné z nejhustších v Evropě, která jedině má šanci přeplněným, nebezpečným a stále častěji kolabujícím silnicím ulevit?

 

PhDr. Miroslav Hudec 18.9.2008