Nové silnice rozhodně nejsou řešením

Zdá se to jednoduché. Přibývají auta? Tož postavíme nové silnice, a je to vyřešeno. 


I kdyby to bylo schůdné řešení, stále zůstává otázka, kde na to vezmeme. Tolik peněz nemáme a nikdy nebudeme mít, abychom postavili všechno, co se plánuje a co se vydává za nutné. A abychom následně ufinancovali také údržbu a opravy nově postavených komunikací. Už teď je to problém, už teď je tento stát zadlužen tak, že se výdaje škrtí, jak jen to jde. I kvůli té masívní výstavbě silnic a dálnic chybí peníze ve zdravotnictví, a ač si řádně platí zdravotní pojištění, musí si lidé stále více připlácet u lékařů a v nemocnicích. Tisíce chátrajících památek nám pomalu padají na hlavu, zavírají a ruší se pošty, školy, linky veřejné dopravy. Včetně vlakových spojů a dokonce celých železničních tratí!

A přitom právě modernizace železnice vedle rozvoje veřejné dopravy včetně městské je jedním z nejúčinnějších prostředků jak řešit problém s přecpanými silnicemi i ulicemi ve městech. Dokonce by to vyšlo i levněji a ty vydané peníze by se využily účinněji. Je známý fakt, že pokud se někde zmodernizuje železniční trať, zvýší rychlost a komfort cestování na ní, přibude počet cestujících, jejichž vozy aspoň trochu uvolní silnice.

Na druhé straně je dávno veřejným tajemstvím, že za stovky miliard postavené silniční komunikace řada řidičů vůbec využívá, například, aby nemuseli platit mýto. Nebo prostě proto, že obchvat či přeložka silnice jsou delší než původní trasa. Nebo, že nevede tam, kam by potřebovali. To hrozí třeba u plánované přeložky silnice I/9 mezi Novým Borem a Českou Lípou. Bude totiž o kilometry míjet severní část Lípy, kde se  postavila a dále staví většina nákupních center, přitahujících každodenně tisíce a tisíce osobních i nákladních vozidel.

Teď dokonce i ŘSD zveřejnil výsledky svého oficiálního průzkumu („Celostátní  sčítání dopravy 2010“), kde potvrzuje, že nové silnice jsou řidiči z nejrůznějších důvodů využívány méně, než se předpokládalo. A je otázka, jak je to vůbec s tím přibýváním nových aut. ŘSD totiž ve zmíněné zprávě uvádí doslova, že „intenzity dopravy na dálniční a silniční síti ČR od roku 2005 celkově stagnovaly.“  Zpráva možná nabízí i jistou odpověď proč. Vzrostl totiž počet lidí, kteří uvádějí, že se bez auta obejdou.

Čili, ukázalo se myslím za posledních 20 let naprosto jasně, že nemůžeme bezmyšlenkovitě, mechanicky přidávat kilometry silnic, když přibývají auta. To je, jako kdyby lékař automaticky každému pacientovi s horečkou donekonečna předepisoval antipyretika a stále víc antipyretik, kdyby nechtěla zabrat, a vůbec by ho nezajímalo, co vlastně tu horečku způsobuje. Důsledky takového „léčení“ si myslím může snadno každý domyslet.

Nový autor 18.6.2011