Bez moderní železnice nebudou fungovat ani silnice

Ad: Semafory zakrývají stromy (LN 4.8.)

   Jako dlouholetý uživatel železnice musím jen potvrdit stesky strojvůdců na zarostlé okolí železničních tratí ohrožující bezpečnost provozu. Je to však jen jeden z projevů celkového zanedbávání nejen údržby, ale především modernizace železnice. Jistě, budují se koridory. To je ale bez radikálnějších investic do modernizování i regionálních tratí asi stejně užitečné jako nový městský vodovodní přivaděč bez oprav děravé místní vodovodní sítě, v níž se většina přivedené vody zase ztratí. A kdybychom jen zanedbávali údržbu, ony jsou některé regionální tratě doslova násilně rušeny! Tím myslím, přes zájem cestujících o ně, přes zoufalou snahu místních samospráv udržet provoz. Do očí bijícím a v poslední době asi mediálně nejznámějším příkladem je kauza takzvané Kozí dráhy, tratě číslo 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova.

 


   Přitom se potýkáme s neřešitelnými problémy na přeplněných, čím dál častěji kolabujících silnicích, což se týká i těch nejmodernějších, zcela nově postavených. S hekatombami mrtvých, jejichž množství neklesá, i kdyby se policie ubodovala či upokutovala. Čím dál častěji na silnicích umírají lidé, kteří by při svém zdravotní stavu, chronické únavě či ve vysokém věku za volant možná ani nesedli, kdyby měli jinou možnost kvalitní dopravy. Umírají a s sebou do nebytí berou další, kteří netuší, že je v nejbližším zlomku sekundy smete protijedoucí auto, jehož řidiče právě postihl mikrospánek nebo dokonce infarkt. Bojujeme se záplavou tisíců a tisíců kamionů, handrkujeme se s jejich majiteli, jestli uvolní silnice aspoň na hodinku, dvě týdně, aby neohrožovaly životy nezkušených svátečních řidičů a jejich rodin. Do údržby stávající silniční sítě a do další výstavby jdou těžké miliardy. Ale že by to největší bolesti silniční dopravy řešilo, to vidět není.

   A myslím, že ani nebude. I kdyby se tam těch peněz nasypalo ještě více. Železnice a silnice jsou jako dvě nohy člověka. Je-li jedna z nich na tom zvláště špatně, je nesmysl léčit tu zdravější. Jinak řečeno, pokud se do železnice nebude investovat aspoň tak jako do silnic, bude česká doprava stále pokulhávat. A tu a tam si pořádně nabije nos. Krev ale poteče z těch našich.

 

PhDr. Miroslav Hudec 10.8.2008